Dette bør du vite om matallergi og matintoleranse

Flere og flere får problemer med matallergi og matintoleranse. Her er noen råd og informasjon om hva det er og hvordan du kan unngå matintoleranse.

Allergi vs intoleranse

Er du allergisk eller bare intolerant? I følge Mayo Klinikken rammes rundt 6 til 8 prosent av alle barn under 5 år og rundt 3 til 4 prosent av voksne av matallergi. Mange kjenner personer som har problemer med å spise visse matvarer og du synes kanskje dette tallet virker litt lavt? Mens det er bare en liten prosent av befolkningen som rammes av matallergi, som kan være livstruende hvis man spiser noe man er allergisk mot, derimot rammes desto flere av matintoleranse. Hva er egentlig forskjellen? I følge Doktor James T.C. Li, astma og allergiekspert hos Mayo klinikken, kan til og med spor av matvaren man er allergisk mot være svært alvorlig for allergikere. Hvis man spiser mat man er intolerant mot er reaksjonen mye mildere og man kan spise mye mer før det gir ubehag.

Symptomer på intoleranse

Det kan være vanskelig å oppdage hvilke matvarer man er intolerant mot fordi symptomene ofte kommer lenge etter at du har spist.

Symptomer på matintoleranse:

  • Vondt i hodet (inkludert migrene)
  • Irritasjon, humørsvingninger og nervøsitet,
  • Problemer med fordøyelsen
  • Halsbrann
  • Depresjon
  • Betennelse
  • Slim og pusteproblemer
  • autoimmun sykdom
  • Vondt i muskler og ledd
  • Søvnproblemer
  • Utmattelse
  • Lavt energinivå
  • Vektøkning eller problemer med å gå ned i vekt
  • Hudlidelser
  • Hjertebank

Dette er bare noen av mange ting som kan være tegn på at du spiser mat du er sensitiv til. På lengre sikt kan symptomene forverres og i noen tilfeller kan matintoleranse føre til alvorlig sykdom.

Vanlige matallergener (mat som framkaller allergi)

Faktisk står åtte matgrupper for så mye som 90 prosent av alle tilfeller av matallergi.

  • Melkeprodukter
  • Egg
  • Nøtter fra trær (mandler, cashew, pecan, walnøtter)
  • Peanøtter (jordnøtter)
  • Soya
  • Hvete
  • Skalldyr (reker, krabbe, hummer)
  • Fisk (tunfisk, laks, torsk, kveite)

Hvis du er allergisk mot noen av disse matvarene, er det viktig at du unngår dem helt. For allergikere kan til og med spor av disse matvarene før til en allergisk reaksjon. På grunn av dette bør personer med svært sterke allergier mot enkelte produkter også unngå produkter som er laget på samme fabrikk som det de er allergisk mot, fordi produktet kan inneholde spor.  Dette står som regel opplyst på pakningen, slik at personer med kraftige allergier kan unngå dem.

Vanlige matvarer som kan føre til sensitivitet

Alle matgruppene som er listet ovenfor kan også føre til sensitivitet. Andre matvarer som kan føre til intoleranse inneholder ofte histaminer og aminer. Dette er kjemikalier som kan utvide blodkar og føre til betennelser. Matvarer som inneholder disse substansene er:

  • Alkoholholdige drikker
  • Modnet, behandlet eller røyket kjøtt, fisk eller ost
  • Grønnsaker som tomater, auberginer og avokado
  • Frukt som kiwi, banan, jordbær og ananas
  • Eddik
  • Soyasaus
  • Kakao
  • Kaffe og svart te
  • Gjær
  • Nøtter

Tilsetningsstoffer i mat

Tilsetningsstoffer i behandlet mat kan også føre til sensitivitet mot matvarene som inneholder dem. Enkelte tilsetningsstoffer kan også føre til mer alvorlige helseproblemer fordi de er neurotoksiske og kan være skadelig for hjernecellene. Neurotoksiske tilsetningsstoffer er merket med (*)

  • Fargestoffer
  • Konserveringsmidler (benzoat, nitrat, nitrit)
  • MSG* (monosodium glutamate)
  • Hydrolysert vegetabilsk protein *
  • Aspartame* (nutrasweet)
  • Sukralose
  • Andre kunstige søtningsstoffer
  • Emulgatorer (som gummi og lecithin)
  • Maissirup med høyt fruktosenivå og andre tilsetningsstoffer laget av mais.

Hva skjer hvis du fortsetter å spise mat du er intolerant mot?

 Hvis du prøver  å gå ned i vekt eller forbedre kostholdet ditt, kan det å spise mat som du er sensitiv til sabotere for deg. Når du spiser mat du reagerer på kan det føre til høyere betennelsesnivå i kroppen, overdreven lyst på enkelte matvarer, lavere energinivå og mye annet.

Hva kan du gjøre?

Hvis du mistenker at du er sensitiv til visse matvarer er det heldigvis mye du kan gjøre for å unngå det. Prøv å finn ut hvilke matvarer du reagerer på. I tillegg er det viktig å spise sunt og rense kroppen. Her er noen enkle tips du kan prøve hvis du mistenker at du er matintolerant:

  • Unngå behandlet mat. Spis isteden en naturlig plantebasert diet med organiske frukt og grønnsaker og fullkorn som ikke inneholder gluten.
  • Unngå melkeprodukter.
  • Unngå korn som inneholder gluten. Spis isteden kornsorter som quinoa, hirse, havregryn og bokhvete.
  • Unngå peanøtter og cashew nøtter. Disse nøttene kan utløse allergi og sensitivitet.
  • Ikke spis nøtter fra trær i en periode og gjeninnfør dem i kostholdet en etter en og se hvordan kroppen reagerer. Hvis du reagerer anbefaler vi at du tar dem ut av kostholdet.
  • Unngå eddik, bortsett fra rå epleeddik.
  • Unngå animalske proteiner, eller spis organisk kjøtt som er minst mulig behandlet.

Hvis du følger disse rådene vil du minimere sannsynligheten for at du spiser mat du er allergisk eller intolerant mot. Etter en stund vil du kanskje også merke at plantebasert mat du har reagert på tidligere ikke skaper problemer lengre.